Elektroniczne rozwiązania dla motoryzacji i tuningu

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT:

Sterowanie elektromagnetycznym zaworem wolnych obr 7 lata 1 miesiąc temu #1186

  • wujek
  • wujek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Posty: 32
  • Otrzymane podziękowania: 0
Witam, EE3+ wersja 3,72. Zawór elektromagnetyczny podpięty zgodnie z instrukcją. Jest 12v, jest sterowanie masą z ECU.
Jak wiadomo zawór ten sterowany jest masą sygnałem prostokątnym. Jak należy interpretować to co wpisujemy w zakładce Idle Control. Przecież wpisywanie wartości steps nie ma sensu, bo to nie jest silnik krokowy na czterech uzwojeniach tylko zawór. Które parametry odpowiadają za co? Feedback +/- , control p/i/d/?
Moje pytania biorą się stąd iż mam problem z wolnymi obrotami. Zawór em na dwa piny Boscha, taki na jakich jeżdzą inni, także z tego forum a mam problem falujących obrotów o 100-200 plus czasem potrafi mi się zaciąć na ok. 1400 i wtedy jedynie ratuje go ponowne uruchomienie. Wskazania MAP falują góra dół non stop. Dodam, że gdy odepnę zawór silnik pracuje równo, daje się wyregulować obroty przepustnicą oraz afr. Podmieniałem też zawór na drugi więc wykluczam jego uszkodzenie.
Dochodzi tez problem ze słabym paleniem na zimno, ale być może nie ma to związku.
Proszę o pomoc. Załączam zrzut mojego idle configu oraz cranking.

Aha, silnik 2,3 turbo volvo 740.
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez wujek.

Sterowanie elektromagnetycznym zaworem wolnych obr 7 lata 1 miesiąc temu #1187

  • Kucza
  • Kucza Avatar
  • Wylogowany
  • Posty: 494
  • Otrzymane podziękowania: 62
Wyjaśnienie parametrów znajduje się w manualu w sekcji IDLE CONTROL. Warto też zaznaczyć, że poprawne ustawienie wolnych obrotów jest stosunkowo trudne i wymaga zrozumienia jak to działa.

W odniesieniu do twoich pytań:
1. Tabela Idle reference table, jest w Steps, ale dla zaworu PWM należy rozumieć to jak współczynnik wypełnienia sygnału sterującego. Max to 255, co daje pełne napięcie +12V. Każda niższa wartość daje jakąś część tego napięcia. Np. 128, to połowa zakresu.
2. Idle max RPM, ustaw na początek na najwyższą wartość. Powyżej tej wartości wyłącza się regulacja, stąd taki efekt jak opisałeś. Wyłączenie regulacji działa gdy wrzucisz luz, gdy silnik jest na wyższych obrotach. Rozważ sobie taką sytuację, wrzucasz luz jest 3000RPM a target masz 900. Regulator widzi duży błąd miedzy zadaną i zmierzoną wartością więc przymyka zawór, silnik schodzi z obrotów i wchodząc już w zakres około 900 ma zbyt przymknięty zawór i przygasa.
3. Parametry Feedback, P, I, D, Integral limi są parametrami regulatora. Zrób taką próbę, wyzeruj je. Wtedy nie będzie odbywała się korekta. Zawór będzie otwarty na stałą wartość z tabeli Idle reference table. Otrzymasz taki efekt jak pisałeś, że obroty można utrzymać na stałym poziomie przepustnicą.
4. Następnie uzupełnij tablice korekcji zapłonu, tak że Error dodatni to zapłon ujemy, Error ujemny to zapłon dodatni.
5. Ważne! Wyprzedzanie zapłonu powoduje, że silnik ma więcej mocy i tyczy się to również biegu jałowego. Oczywiście jest graniczna wartość, powyżej, której moc nie rośnie. Szukamy takiej wartości na głównej mapie zapłonu w rejonie wolnych obrotów (obszar 4x3 komórki przy podciśnieniach 20-50kPa i obrotach 500-1500). Jak uznamy, że mamy graniczną wartość to obniżamy kilka stopni pozostawiając możliwość korekty przez tablicę korekcji zapłonu na Ilde.
6. Na sam koniec ruszamy korektę regulatorem PID i tu też odsyłam do manuala po wyjaśnienia parametrów.
Za tę wiadomość podziękował(a): LukaszR

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Sterowanie elektromagnetycznym zaworem wolnych obr 7 lata 1 miesiąc temu #1189

  • wujek
  • wujek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Posty: 32
  • Otrzymane podziękowania: 0
Super dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie! Będe to testował jeszcze w tym tygodniu.

Co do manuala to mój błąd - czytałem na urządzeniu mobilnym a to nie zassało wszystkich stron stad moje pytanie o podstawy, przepraszam! Już doczytałem, co nieco się rozjaśniło, będę działał.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Sterowanie elektromagnetycznym zaworem wolnych obr 7 lata 1 miesiąc temu #1192

  • wujek
  • wujek Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Posty: 32
  • Otrzymane podziękowania: 0
Jest opanowane. Chodzi jak należy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Sterowanie elektromagnetycznym zaworem wolnych obr 7 lata 1 miesiąc temu #1193

  • voytec
  • voytec Avatar
  • Wylogowany
  • Posty: 53
  • Otrzymane podziękowania: 1
Kucza, czy jest możliwość 'dorobienia' korekty idle reference table vs. IAT ? Bo mam problem, że po zwiększeniu się IAT o kilkanaście stopni muszę o kilka 'kroków' bardziej otworzyć zawór wolnych obrotów żeby silnika pracował równo jak na poprzednim ustawieniu zaworu przy niższym IAT. Sytuacja staje się analogiczna kiedy zawór jest brdziej otwarty a IAT spadnie, to muszę go o kilka 'kroków' przymknąć.

Dodatkowo chciałbym się dowiedzieć co z tą paczką co miała do mnie wyjść już jakiś czas temu :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Sterowanie elektromagnetycznym zaworem wolnych obr 7 lata 1 miesiąc temu #1200

  • oress
  • oress Avatar
  • Wylogowany
  • Posty: 197
  • Otrzymane podziękowania: 12

voytec napisał: Kucza, czy jest możliwość 'dorobienia' korekty idle reference table vs. IAT ?


Też mi tego brakuje i nie raz już zgłaszałem taki postulat.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Zasilane przez Forum Kunena