Elektroniczne rozwiązania dla motoryzacji i tuningu

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT:

Regulacja biegu jałowego - nowy firmware 7 lata 9 miesiąc temu #346

  • Kucza
  • Kucza Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Posty: 494
  • Otrzymane podziękowania: 61
Coraz częściej spotykamy się z potrzebą regulacji biegu jałowego za pomocą zaworu elektromagnetycznego. Paradoksalnie kontrola biegu jałowego nie jest trywialną rzeczą i wymaga wielu parametrów do działania algorytmu. Tradycyjne podejście, które wykorzystuje regulator PID nastręczałoby wielu problemów z poprawnym ustawieniem wielu parametrów regulacyjnych. Nie będziemy implementować takiego rozwiązania, musimy poszukiwać pośrednich, kompromisowych rozwiązań. Zademonstruję pewien trick umożliwiający uproszczoną regulację biegu jałowego.

Rozwiązanie nadaje się do zaworów, których otwarcie rośnie wraz ze wzrostem wypełnienia sygnału sterującego. Należy pamiętać, że część zaworów zachowuje się w ten sposób, że bez sterowania zawór jest lekko uchylony, co daje możliwość kontynuacji jazdy przy uszkodzonym układzie regulacji. Następnie zwiększając wartość wypełnienia (PWM) zawór się domyka, aż przekroczy punkt, od którego dalsze zwiększanie powodować będzie otwieranie zaworu, a więc wzrost obrotów silnika. Należy o tym fakcie pamiętać i nie dać się zmylić.

Oczywistym jest też fakt, że iż zimniejszy silnik tym otwarcie zaworu powinno być większe aby zapewnić stabilniejszy bieg jałowy, a nawet podwyższenie obrotów ponad nominalną wartość. Do tego wykorzystujemy tablicę Idle reference table, która wstępnie uchyla zawór zależnie od temperatury silnika.

Potrzebujemy jeszcze czynnika uwzględniającego obroty silnika, czyli regulacji. W załączonym firmwarze efekt ten można uzyskać wypełniając tablicę boostu w przedstawiony na obrazku sposób. Zauważmy, że oś pozioma mapy zawiera obroty silnika, przykładowo trzy pierwsze komórki 500, 900, 1300 RPM. Wpisując w te kolumny wartości większe dla niższych obrotów, mniejsze dla wyższych obrotów uzyskamy prostą regulację.
Wartości z tablicy Idle reference table i mapy boostu są ze sobą sumowane. Uchylenie wynikowe obserwujemy w parametrze pomiarowym Boost PWM.
Należy również pamiętać, aby zmienić przeznaczenie wyjścia Boost na wyjście zaworu wolnych obrotów. Dokonujemy tego w konfiguracji wyjść User I/O zmieniając Boost PWM pin as Idle valve PWM.

Poniżej ekrany prezentujące ustawienia. Wartości jedynie poglądowe, prezentujące idę!








Plik załącznika:

Nazwa pliku: DEC1.4.3.1....hex.zip
Wielkość pliku:14 KB
Załączniki:
Ostatnia edycja: przez Kucza.
Temat został zablokowany.
  • Strona:
  • 1
Zasilane przez Forum Kunena